Sunday, February 6, 2011

Hujan Oh Hujan

Salam semua, 

Dua tiga hari ni selalu hujan kat area aku. Baguih la, hujan kan bawak rahmat. Ingat lagi aku time kecik2 dulu, selalu kalau time hujan ja, mesti dok main hujan. Best woo..Lagi satu, selalu kalau hujan ja, mesti  aku dok carik alasan tak mau pi sekolah. Ye la, katil dok memanggil2. Besa la, tidoq time hujan ni memang nikmat  Tak boleh dibandingkan dengan tidoq2 time besa.

Lagi satu cita, aku ni dulu dok kampung. Kat kampung aku ni tak dak la terowong Smart tu nak control  jumlah air dia. So, kalau hujan lebat mesti banjir punya. Habis umah aku masuk air. Yang bestnya, kami bleh plak pi bantai mandi time tu. Memang agak tak cerdik gak la bila aku pikiaq balik. Mana taknya, air banjir tu tu mesti la dah campuq dengan air longkang. Tapi time da seronok, mana ingat pa dah. Pastu bila da banjir, nanti kena dok basuh umah plak. Tu je la yang tak best.

Tapi aku rasa bersyukur la lahir kat Malaysia ni. Iklim panas dan lembap sepanjang taun. So, tak payah dok isau panas sangat. Tapi cam orang yang lahir kat Afrika tu. Macam mana plak nasib depa. Panas ja memanjang. Kalau aku la, mesti dah pasang air cond dah kat umah. Ceh, macam banyak je duit. Apa2 pun ak rasa kita kena bersyukur la dengan apa yang kita ada. 

Bukan pa, aku tengok kadang2 kalau hujan ja ada sesetengah orang tu dok mengeluh. Sama la jugak kalau panas sangat. Aku cuma nak ingatkan ja diri aku dengan hampa2 sekali la. Hampa tu dok mengeluh kat sapa. Memang la kadang2 aktiviti kita bleh terganggu. Tapi just take it from the positive side. 

Hujan tu diturunkan organisma2 lain. Contohnya, cam pokok. Kalau pokok tak kena hujan depa akan mati. Padahal pokok2 yang bagi kita oksigen. So, secara tak langsung ada rahmat dan faedahnya untuk kita. So, lepas ni marilah kita semai rasa bersyukur tu. Setiap kejadian Tuhan ada hikmahnya. Ok, setakat ni la dulu. Sekian.

p/s: Mahu tidoq..zZzzzZZzzzZZ




3 comments:

Faten Rosli said...

part main air banjir tu,, xboleh bla la.. kicik2 kan pendek, air tue xdlm ke?..^_^

p/s : ang kenakan salesman tue mcm mna?.. sharelah.. ^^
boleh CAYEKE?

Taip Saja said...

@misz fatin: time banjir kat kampung saya tu tak dak la dalam sangat air die..da komen da kat u punye blog..bace la..

Miz Diela said...

hujan oh hujan knp engkau trun,.
cmne ak x trun,
bangau panggil ak..lalalllaaaa..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...